Sådan bliver restemad til gourmetmad
Tork har gennemført en stor undersøgelse, hvor 8.000 restaurantgæster i Europa har deltaget. Undersøgelsen gør dig klogere på, hvordan du får flere kunder, og hvordan du får dem til at komme igen
Som restauratør eller kok skader det bestemt ikke omsætningen at skille sig ud og vise en markant personlig profil. Faktisk mener 66>% af kunderne på uformelle spisesteder og fastfood-restauranter, at en unik og personlig stil gør et besøg mere spændende.
Tallene stammer fra en ny undersøgelse fra den førende globale hygiejnevirksomhed Tork. Den interessante undersøgelse indeholder ikke kun nyttig viden om kundernes ønsker og adfærd, men giver også konkrete tips til, hvordan restauranter kan styrke deres forretning.
Hvad efterspørger kunderne?
Kokkehuen er ikke den eneste hat, som ejere af uafhængige og mindre kæderestauranter har på i den daglige drift af deres forretning. Madlavning og servicering af kunderne følges op af mange forskellige administrative gøremål. Ydermere giver nutidens digitale virkelighed endnu en udfordring: Et øget krav om at nå ud til kunderne i et online univers præget af hård konkurrence.
De restauranter, der er aktive og målrettede omkring deres kommunikation til kunderne, og som kan opfylde kundernes forventninger, har en stor konkurrencefordel. Spørgsmålet er bare: Hvilken information er det helt præcist, kunderne efterspørger?
Som en håndsrækning til restauratører har Tork fået gennemført en ny undersøgelse, hvor 8.000 restaurantgæster i Europa har deltaget. Undersøgelsen peger på, hvilke konkrete tiltag der bedst kan hjælpe restauratører med både at få flere kunder, at få dem til at bruge flere penge, mens de er der – og at sikre, at de kommer igen.
57% af restaurantkunderne er glade for, at en restaurant gør reklame for gode tilbud på de sociale medier. Det er her, at de små, uafhængige kæderestauranter får bedre muligheder for at nå og tiltrække et større publikum end nogensinde før.
Sociale medier er det nye mund til mund
Undersøgelsen viser, at netop en stærk tilstedeværelse på de sociale medier og en unik og personlig stil er vigtige faktorer i markedsføringen af en restaurant. Her er nogle highlights fra undersøgelsen, kombineret med praktiske tips til, hvordan den indhentede viden kan bidrage til at løse nogle af branchens mest almindelige udfordringer:
Få flere kunder:
Vær aktivt til stede på de sociale medier for at tiltrække nye kunder.
·78% af gæsterne på uformelle og fastfood-spisesteder følger restaurant-relateret indhold på de sociale medier, f.eks. fra en kendt kok eller en lokal restaurant
·49% af restaurantgæsterne kan lide at bruge de sociale medier til at finde frem til nye steder at spise ud.
Få kunderne til at bruge flere penge:
Den mest værdifulde reklameplads kan være i din egen restaurant.
·40% siger, at reklamer i restauranten øger sandsynligheden for, at de vil købe mere
·21% af kunderne i bistro- og fasfood-restauranter er enige i, at et fristende tilbud, som er synligt på disk eller bord, øger chancen for, at de vil bruge flere penge
Få kunderne til at komme igen:
Ved at være unik og personlig i din kundebetjening kan du opmuntre til, at gæsterne kommer igen.
·69% af gæsterne på uformelle og fastfood-spisesteder mener, at et unikt koncept er vigtigt, når de skal beslutte, om de vil besøge en restaurant igen
·62% er enige i, at en personlig oplevelse øger chancen for, at de vil vende tilbage til en restaurant
FAKTABOKS
Om undersøgelsen
·Tork har hyret det uafhængige analyseinstitut United Minds til at gennemføre undersøgelsen ved hjælp af et webpanel administreret af paneludbyderen CINT.
·I alt 8.289 borgere i Europa i alderen 18-60 år, som havde spist på en restaurant mindst én gang i den forløbne måned, deltog i undersøgelsen. For at sikre at udsnittet var repræsentativt, blev kvoter overholdt i forhold til fordelingen af køn, alder og geografisk område.
·Indsamlingen af svar blev
påbegyndt den 10. november 2017
og afsluttet 13. december 2017.
FAKTABOKS
Målret din Facebook-annoncering
Internettet, og særligt de sociale medier, er dér, hvor hovedparten af alle danskerne søger hen, når de leder efter inspiration, nyheder – eller bare underholdning. De sociale medier er et oplagt sted at opdage nye brands, produkter og ydelser, og det betyder, at potentielle kunder også kan opdage dig.
3,8 millioner danskere har en profil på Facebook, og 50% er online hver eneste dag. Derfor er det i dag essentielt at være til stede på Facebook i forretningsøjemed. Her har du nemlig mulighed for at ramme netop din målgruppe ved at annoncere og skabe direkte dialog med dine kunder. Via specifik dataindsamling og detaljerede målretningsværktøjer kan mediebureauet nord advertising hjælpe dig med at få dine budskaber ud. Annoncerne målrettes ud fra adfærd, geografi, alder, interesser og køn og udformes af en professionel grafiker.
Ønsker du hjælp til at blive mere synlig på de sociale medier? Så kontakt nord advertisings mediekonsulent, Christopher Marinus Schmidt, på tlf. 36 97 00 73 eller pr. mail: cms@nord-ad.dk .
FAKTABOKS
Spred dit budskab i restauranten
På www.tork.dk kan du udforme dine egne markedsføringsbudskaber med nogle få klik. De kan printes ud og sættes ind i servietdispenserens Ad-a-Glance reklamefelt, og på den måde udnytte selve dispenseren som reklamekanal.
Tips til hvordan du kan skabe en god profil
·Udform et unikt og personligt budskab: Brug det digitale redskab til at fortælle din historie. Undersøgelsen viser, at gæsterne gerne vil høre om, hvordan restauranter bakker op om lokalsamfundet.
·Vis personlighed: Kunderne kan godt lide en kok eller tjener med en excentrisk personlighed. Lad dem folde sig ud overfor kunderne, og fokusér dine kampagner på de sociale medier omkring de skæve personligheder.
·Lad maden tale: Et fristende billede på en borddispenser kan opmuntre gæsterne til at købe mere, end de havde planlagt. Brug Ad-a-Glance feltet på Tork Xpressnap dispenserne til at fremvise dine lækreste retter på menuen, og få på den måde kunderne til at købe lidt mere.
Du kan læse mere om Tork Xpressnap® på www.tork.dk





