Flere fortrækker fisk frem for frost
I de danske restauranter og kantiner ses en stigende tendens til at vælge friske råvarer frem for frostvarer, og det skyldes blandt andet en ny trend.
”Restauranter og kantiner landet over har i de seneste år fokuseret meget på bæredygtighed, og flere spisesteder er begyndt at bruge lokale sæsonvarer. Det giver dem mulighed for at bruge friske råvarer i langt højere grad end tidligere,” fortæller Jan Kristensen, der er Development Manager hos Dansk Cater.
Det er især på frugt og grønt-området, at restauranterne og kantinerne er begyndt at foretrække de friske råvarer. Før i tiden var frostgrøntsagerne ellers ret populære, fordi de kunne bruges uanset årstid, men trenden med at indrette menukortet efter sæsonerne har betydet et fald i bestillingerne på frosne grøntsager.
Sæsonvarer hitter
Ved at bruge sæsonvarer kan restauranterne og kantinerne spare penge og samtidig få friske råvarer: ”Frugt og grønt er billigere, når det er i sæson, og der er meget af det, men det varierer selvfølgelig, hvor længe de forskellige råvarer er i sæson. I Danmark er gulerødder eksempelvis tilgængelige 11 ud af 12 måneder. Til gengæld er det sværere med bønner og ærter. Derfor er det blevet ret moderne at indrette menukortet efter årstiden,” forklarer Jan Kristensen.
Han pointerer desuden, at grossisterne er blevet dygtigere til at levere de friske råvarer, som restauranterne og kantinerne efterspørger. Dermed er det blevet lettere for kokkebranchen at bruge friske råvarer, fordi de kan få dem leveret oftere. Kan de for eksempel kun få leveret én gang om ugen, er det klart, at ikke alle råvarer kan holde sig friske. Får de i stedet leveret to eller flere gange om ugen, kan de bruge friske råvarer og samtidig undgå et stort madspild.
Netop madspild er et stort fokusområde hos mange restauranter og kantiner, og derfor må der tænkes nyt. ”Det kan for eksempel være en idé for det enkelte spisested at undersøge, om de kan bruge flere og andre kødstykker af grisen eller koen, end de gør nu. Jo bedre udnyttelse af hele dyret, jo bedre optimering og totaløkonomi. Der er virkelig potentiale for at mindske madspild ved at udnytte mere af dyret,” siger Jan Kristensen.
Nye trends sætter dagsordenen
Det er ikke kun kampen mod madspild og sæsonbestemte råvarer, der i stigende grad præger menukortene rundt omkring i Danmark. Flere spisesteder sætter også en ære i så vidt muligt at handle lokalt. Det signalerer noget trygt udadtil, at råvarerne er lokale. Gæsterne oplever genkendelsens glæde og kan derfor roligt spise. Det er nemlig ikke længere nok, at maden smager godt. Danskerne foretrækker ofte en baggrundsviden om den mad, de putter i munden – også når de spiser ude. De stiller krav til sundhed, dyrevelfærd og økologi, og det påvirker deres valg. Derfor slår mange restauranter og kantiner netop på disse værdier i deres markedsføring.
”Der er en historie bag ved den ret, der ligger på tallerkenen, og den historie efterspørger gæsterne. De vil vide, at de kan spise med god samvittighed, ude såvel som hjemme,” siger Jan Kristensen og afslutter: ”De friske råvarer giver en anden smagskvalitet og ’bid’ end de frosne. Restauranterne og kantinerne kan dermed lave mere velsmagende og nærende retter til deres gæster.”





