





Flere og flere mennesker i byerne lever et liv på farten. Af samme grund vinder gadekøkkener, de såkaldte ’food trucks’, også mere og mere frem. En undersøgelse viser, at 43% af os fravælger gadekøkkenet på grund af mangel på håndhygiejnefaciliteter som sæbe, hånddesinficering eller servietter.* Denne bekymring for hygiejnen udgør en forhindring for disse små virksomheders vækst.
Eksperiment viser klar tendens
Food trucks er et spændende og farverigt livsstilsfænomen, der er opstået i byerne i de senere år. Vækstraten har været eksponentiel, men manglende opmærksomhed på hygiejneforhold kan risikere at tage pusten ud af succesen.
“Det siger næsten sig selv. Det meste af den on-the-go mad, man kan købe, spises med hænderne, og folk har derfor også brug for en eller anden form for on-the-go løsning på håndhygiejnen,” siger Maria Frommelt, Produkt & Marketing Manager hos Tork.
For at finde ud af, om kunderne faktisk vil sætte pris på bedre adgang til håndhygiejnefaciliteter, har Tork gennemført et anderledes Soap Truck-eksperiment. En Soap Truck udstyret med sæbe og papirhåndklæder blev stillet op ved en populær gadekøkken-festival i Rio. Effekten viste sig med det samme, da en stor flok mennesker samlede sig om vognen for at få vasket hænder, inden de gik ud for at købe mad hos de forskellige food trucks ved siden af.
“Food trucks er blevet en naturlig del af byens landskab, så det er et helt logisk næste step, at hygiejneløsninger bliver en del af gadekøkken-trenden,” siger Maria Frommelt.
Soap Truck-eksperimentet viser, at adgang til hygiejnefaciliteter både siger noget om madens gode kvalitet og gør kunderne mere trygge.
Hygiejne på farten
Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på hygiejnefaciliteterne, når vi lever livet på farten, også i andre sammenhænge end gadekøkkenerne – f.eks. de mange offentligt tilgængelige toiletter på kontorer, konferencecentre, lufthavne og indkøbscentre.
Faktisk er det syv ud af ti af os, som mener, at manglende hygiejne begrænser vores livsudfoldelse.* I takt med at flere og flere tilbringer mere og mere tid væk hjemmefra, bliver offentlige toiletter til vores personlige komfortzoner. Og måden, vi bruger toiletterne på, ændrer sig til også at omfatte andre aktiviteter end selve toiletbesøget. De offentlige toiletter spiller dermed en større rolle i vores dagligdag, og det stiller højere krav til både indretning og hygiejnefaciliteter, rengøring og vedligeholdelse.
“Toiletter er ikke længere bare toiletter. Vi bruger dem også, når vi skal have lagt make-up og skifte tøj eller til at få vasket hænder og ansigt og blive frisket op efter en lang togtur. Dermed bliver de små detaljer mere vigtige. F.eks. kan vi, ved at udstyre toiletterne med papirhåndklæder i stedet for lufttørrere, bedre imødekomme gæsternes forskellige behov, når de f.eks. skal tørre ansigtet eller fjerne en plet fra tøjet,” siger Maria Frommelt.
FAKTABOKS
Om den globale undersøgelse
·Tork har fået den uafhængige analysevirksomhed United Minds til at gennemføre undersøgelsen.
·Undersøgelsen er planlagt, overvåget og analyseret af United Minds og dataene blev indsamlet med hjælp fra undersøgelsesudbyderen CINT.
·Svarene fra 15.530 respondenter blev indsamlet fra 15 markeder. Nationale kvoter er overholdt for at opnå en præcis repræsentation af alder og køn.
·Data blev indsamlet i perioden 20. november til 4. december 2017.
FAKTABOKS
Hygiejnetips til food trucks
• Sørg for en håndhygiejneløsning i nærheden til personale og gæster. Lad gæsterne vide, at faciliteterne er der, og hvor de finder dem – det kan være udslagsgivende for, at gæsterne vælger din food truck frem for en anden.
• Hold god hygiejne hele tiden. Udstyr din truck med produkter, så der er nok til alle, og sørg for en løsning til det ekstra affald.
• Tag højde for gæsternes behov både før og efter deres køb ved at give dem flere muligheder for at få klaret deres hygiejnebehov. Det kan styrke dit forhold til kunderne og dermed din forretning.
FAKTABOKS
Hygiejnetips til toiletterne
• Sæt dig selv i gæsternes sted. Har jeg lige så god mulighed for at sætte håret her som for at vaske hænder? Er omgivelserne behagelige og udstyret til, at jeg kan få klaret mine behov, f.eks. at lægge makeup, pudse næse osv.? Er toiletfaciliteterne i overensstemmelse med den oplevelse af stedet, jeg generelt bør have?
• Når du har glade medarbejdere, har du også glade gæster – sørg for, at toiletterne er nemme at holde rene, og at dispenserne er nemme at genopfylde, så du kan opretholde et tilfredsstillende brugerflow på toiletterne.
• Sørg for at alle sanser bliver påvirket positivt, når du skal udstyre toiletterne – en dejligt duftende sæbe og bløde papirhåndklæder kan være lige så vigtige faktorer som det visuelle indtryk.
FAKTABOKS
Om Tork
Tork er et globalt brand i Essity porteføljen. Essity er en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed, der fokuserer på at skabe større velvære med deres produkter og løsninger som essentielle bidrag i hverdagen. Navnet Essity er en sammentrækning af de engelske ord ’essentials’ og ’necessities’. Deres bæredygtige forretningsmodel skaber værdi for mennesker og natur. De sælger deres produkter og løsninger i omkring 150 lande under de førende globale brands TENA og Tork og andre stærke brands som Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda og Zewa. Essity har ca. 48.000 medarbejdere og en nettoomsætning på ca. SEK 109 mia. (EUR 11,3 mia.). Hovedsædet er beliggende i Stockholm i Sverige, og virksomheden er registreret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på www.essity.com.
Alle rettigheder forbeholdt | What's Cooking